søndag 25. august 2013

Betraktninger :) Takk Titti!!!!!


I dag er dagen for mange tanker og følelser. Det er så mange som spør hva som gjør at en har hund og utstilling som hobby, og mang en gang lurer jeg kanskje selv.... Så får man svaret da på de store dager. Hva er så store dager? Jeg kan ikke juble for det vanvittige resultatet akkurat i dag. Det er ikke big eller bis plasseringen, det er ikke birèt en gang. 4 btk, men den opplevelsen av å være der på akkurat rett dag og rett tid. Den dagen da de foran min champion er juniorer. Den dagen da cacibet er det som betyr noe. Den dagen Titti, hunden MIN, blir internasjonal champion, CIB. Den dagen da det langsiktige arbeidet gir avkastning. Den dagen det jevne arbeidet, de uendelige timene med stell, arbeid og trim gir avkastning. Den dagen da pengene man har lagt i det, reisene, overnattingene og alt betaler seg i en tittel. En tittel kun et fåtall av mine venner skjønner noe som helst av, en tittel som kun en hundegal og i overkant utstillingsinteressert person vil skjønne gleden av :)

Det siste året her hos kennel Mizora har vært en berg og dalbane. Titti sin historie er kanskje unik? 3 juni 2012 i Drammen ble hun norsk utstillingschampion og fikk sitt første cacib. I juli fikk hun to cacib i Kroatia. I oktober fikk hun 5 valper. Historien med valpedrap, sykdom, hennes oppgave som fostermor for bretoner osv kjenner de fleste. Hun mestrer med glans. Uker jeg og vi jobber som gale for alt fra liv mot død til pelsstell og rett og slett ivaretakelse av dyrene og familien vår. Alt arbeidet gir betaling. Få uker etter er hun igjen seg selv. Litt rufsete i pelsen kanskje men glad og sprek. Vi reiser til Sverige 9 mars 2013. Og av alle ting blir hun 4 btk med cacib!!! Vi velger av flere grunner å ha et nytt kull på neste løpetid da det har gått litt tid og hun er sprek og fin. Vi håper å gi valpekjøperene på tispeliste en valp, og vi tenker at etter dette skal pelsen tilbake på topp og hun skal stilles og ha fri fra valper en lang stund. Valper blir det, 5 stk HANNER. Men det er vakre hanner og Titti er som før den beste mor og hund. Valpene får flotte hjem, og kanskje og forhåpentligvis ser vi de i ringen. Venting er jeg dårlig på og når jeg ser på den vakre hunden min tenker jeg- pelsen er ikke såååå ille tross kullene. Litt brune barter etter tiss og bæsjevasking. Litt lite pels på hodet etter valper som elsker spenner osv, så tenker jeg- Skitt vi prøver henne på utstilling. Det er tross alt halv pris på tredje hund.... 3 mnd og 2 dager etter fødselen er Titti på farten igjen. Har jeg nevnt blid og glad??? Jo da, hopper som en valp i ringen og elsker å være med. Dommeren liker henne så godt at hun blir 4 btk. Svært få skjønner vel hvorfor den gale damen står hoppende der på 4 plass... Men jeg visste noen sekunder før dere at det resulterte i cacibet!!!!  På 14 mnd har hun fått 5 cacib i 3 forskjellige land, to valpekull og vært fostermor. Og i dag er hun internasjonal champion. Kan man få bedre betaling for alle timene med "hundearbeid"?????

Takk Titti for dine vanvittige prestasjoner på alle fronter. Du er den beste!!!!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar