søndag 17. februar 2013

Klikkertrening

Nå har vi tatt opp igjen klikkertreningen jeg begynte så smått med etter kurs med Morten Egtved og Cecilie Køste fra canis, og seminar med Bob Bailey og Kathy Sdao. Klikkeren har blitt delvis brukt, og mye liggende. Cherie er en kjempe morsom hund å trene med som tilbyr masse og er oppvakt som få. Gamle Zorina elsker godbiter og jobber hard for belønning. Hun kan pipe mens vi trener for hun er så innmari ivrig. Men så ble da klikkeren liggende lenge i skuffen, inntil jeg og min oppmuntrer, mentor, klikkerinnstruktør og gode venninne syntes vi skulle begynne trene valpene våre som er jevngamle. Vi skal ha challenger på oppgaver. Med litt hjerteklapp og nerver for hvordan jeg skal henge med i dette så har jeg sagt ja og vi har begynt treningen. Men det morsomme er jo at det går kjempe fint så langt og Beathe gir meg masse fine tilbakemeldinger, og med filmer ser jeg også både gode og dårlige sider med egen trening. Nå ønsker jeg meg ny data for dataen er gammel og grå og sliter med videoer så når jeg overfører fra mobil sliter jeg med hva som er hva så det er litt av en jobb. Jeg må prøve føre over hver dag for å holde tråen. Også er det slik da at når klikkeren er fremme har jeg 4 ville hunder som vil trenes. Titti synes lyden er litt skummel så her er vi helt nede på begynner nivå og prøver trygge henne på at lyden betyr noe bra. Evita og Samba trenes ganske trinnvis, Cherie skal få seg en del nye utfordringer og gamlemor får holde på litt for lek. Alt blir ikke lagt ut, men jeg skal prøve legge ut litt og motivere dere andre til å prøve også. Jeg anbefaler dere følge Beathe sin blogg også, for hun er veldig fink. Hun forklarer også øvelsene godt :) Den er her: http://kennelcarvecanem.blogspot.no/

Oppstarten med Evita var betinging av klikker. Lære henne at klikk betyr godbit/belønning. Det tok hun kjempe fort. Samme med Samba, så det var fort gjort komme i gang.

Først var det frem med musematta. Den kan bli et godt hjelpemiddel for innlæring av mye atferd, da foten må på den for klikk. Aller første gangen fikk hun først klikk for å nærme seg matta, så snuse, så tråkke på den. hevet kriteriene fort så hun tråkket på den innen kort tid:


Neste økt ble det håndtarget. Hunden må ha snuten på hånden for å få klikk.


Så ble det en økt med frivillig ligg. Ja det ble ikke bare enkelt her. Skulle gjerne hatt en lang video på hele økta så alle kunne se som jeg slet. Hun tilbyr ikke så mye atferd i og med det er nytt og hun er ung. Så jeg måtte bare vente til hun la seg da, for å få klikket en ligg. Hun forsvant i gangen og kom med en ørevarmer og la seg på den til slutt, og jeg klikket.... Joda, ligg på ørevarmer ble en fin ting ;) Så jeg lo litt for meg selv, og fant ut det var greit rydde før man begynte trening, men etterhvert skjønte hun at klikket kom uansett hvor hun lå.


Så kommer Beathe med utfordringen bli liggende.... Jeg følte virkelig jeg ikke ante hvordan jeg skulle gjøre det. tenke finne frem "bibelen"- klikkertrening for din hund fra canis. Men så kommer ordene- tenk få masse digg bare for å ligge da fra Beathe. Ja, det skal gå tenkte jeg da. Og vi begynte. Evita lå og jeg klikket og hun spratt opp for pølse... Hmmm. Neeei dette får jeg ikke til. Hjelpes. Men etter bare kort stund med kjappe klikk så tok hun det. Og i en og samme økt kom jeg helt til å kunne reise meg og hun ble liggende. Også så innmari stolt jeg var når Beathe sa jeg var flink gå tilbake før klikket. Det hadde hun nemlig feilet på et par ganger. Så da kommer prosessen hvor hjernen jobber febrilsk og jeg kjenner klikkertankene, ser for meg filmene jeg jeg så på seminaret om hvordan de trente delfiner og spekkhoggere, det jeg har lest og burde sikkert lese igjen osv tilbake. Og det er bare så gøy å trene hundene og prøve finne ting vi skal løse sammen :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar