søndag 8. januar 2012

Godt nyttår :)

Da har vi jammen gått inn i et nytt år. Jeg lurer på hva 2012 bringer, og håper året blir et godt år med mange hundegleder og litt mer blogging enn før ;)

Siste del av 2011 ble i allefall litt tøff for oss her hos Mizora. Høsten startet så innmari bra med comeback i ringen for Zorina med bir veteran og res.cert på Hundorp. Samme dag tok Titti BIR samme sted. NKK Hamar gikk flott med bl.a reserve cert og res. cacib til Cherie. Korthårstesten til Titti var normal. Norsk vinner med excellent til Zorina og ck til Titti. Alt var så lovende og gøy. Endelig var alle vonde trenden snudd, eller????

Nei, desverre gikk hunderiet tilbake i en vond og innmari kjedelig og trist trend. Zorina mistet ene fortanna og ser ikke ut som en flott veteran mer. Titti skadet leddbåndet og røntget viste hofter som ikke var helt bra og vi måtte røntge for HD. Resultat kom rett før jul med resultat C. Pr i dag halter hun også ved anstrengelse pga kneet. Det er virkelig ikke optimalt for det som skulle være min stamtispe i starten på en ny havanaislinje hos meg. Den tispa som jeg håpte skulle gi meg en flott liten Mizorajente til WW 14 i Finland og EUW 15 i Norge. Nå føles det litt langt unna. Det er ikke komplett umulig å avle, men det krever at jeg finner en hanne med HD A som i tillegg har alle de andre kravene og ønskene mine til makker for Titti. I en rase hvor det ikke er vanlig å røntge er dette ganske vanskelig, men jeg ønsker og håper flere har ønske og interesse for å finne litt mer på sin helsestatus på hunden enn det de må. Akkurat nå kjennes det som tiden bare får vise... Med denne utviklingen falt liksom gleden litt vekk og jeg vet ikke helt hva det blir med utstillinger i år, men jeg håper jeg finner tilbake til ønsket om å stille og å prøve kapre storcertet for at Titti skal bli NUCH. Kanskje fortsetter planene om Sverigeturer også, men vi får se.... Gleden med Titti får være at hun er patellafri og har et normalt hjerte. I tillegg er hun fortsatt verdens beste kosehund, som alltid ligger nær meg eller gjerne Fredrik her hjemme. Hun som skravler og logrer masse, som alltid vil ha mat, som gjerne sover i senga, som har masse susser og som alltid er snill og grei.

De siste to årene har rett og slett vært svært tøffe. Vår aller kjæreste Mimmi døde med valper på 4 uker. Nelli som er ute på fòr får påvist hemivertebrae (haleknekk) i ryggen. Det setter tankene i spinn om det kanskje var dette som feilet Mimmi også. Uansett er Nelli ute av avl. Bretonkullet gikk skeis pga kennelhoste. En havanais må videreselges da ikke alle tennene kommer. Et cotonavkom får påvist Legg Perthes og en har sterk allergi. havanaisen jeg skal kjøpe fra Kroatia kan ikke komme til Norge pga at hun ikke danner rabiesantistoffer. Så får vi nå HD C på Titti. Det neste året får vel ikke blitt værre?

Vi håper virkelig at alle planer med bretonkullet går bra nå. Vi har mange flotte valpekjøpere på liste, vi har en flott hannhund som venter, Cherie har gjort det bra på jakt, jaktprøver og utstilling og hun er frisk og rask :) Vi får tro det er en mening med bretonoppdrettet om alt med pelsdottene kanskje ikke er ment to be for oss.

Vi håper alle våre venner får et topp hundeår!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar