tirsdag 24. mai 2016

De mange tankene

Noen ganger blir hodet så fullt av tanker, så mange spørsmål, så mye frustrasjon, ja til og med irritasjon. Ting som dreier seg om meg, om andre, om hundene. Også jeg da, jeg er ingen blogger (sånn egentlig), jeg er ingen veldig synlig person i hundemiljøet, jeg roper ikke så høyt og egentlig føler jeg at jeg skal ikke være den som pirker på diverse ting, men noen ganger føler jeg virkelig for det, som i dag. Men har jeg lov? Kan jeg skrive det jeg tenker? Kan jeg virkelig ta sjansen på å støte noen? Så tenker jeg: Jeg har i allefall ikke mindre rett til det enn mange andre.

I dag når det eneste gode kullet mitt helt uten "tull" er tre år gamle. I dag når alle valpene i de siste to kullene har reist. Hvor hodet er ekstra fullt og tomt på en gang, så skal jeg skrive litt. Noe er kjent for mange, og mye er skrevet omfattende om i tidligere blogginnlegg (det er ikke så mange av dem så du må gjerne lese det, på nytt eller for første gang). Overskriften burde være- oppdrett er ikke lett! Eller- å være del av et hundemiljø er ikke lett! Vi snakker så mye om åpenhet, om ærlighet, om å gi fra seg opplysninger, å sende info til avlsråd osv. Hvor lett er dette? Det er ikke lett i hele tatt! Å være åpen om en feil er for de fleste nesten som å bli halshugget. Å bli gått i sømmene av ulvene. Spesiellt om du ikke er stor nok i et miljø. Er det ikke sant sier du? Hmm, stikk fingeren i jorden og kjenn etter en gang til.

Vi funderer på hvor går grensen for hva vi skal avle på? Hvordan skal vi jobbe med våre avlsdyr og gjøre ting best mulig? Og hvem skal vi gjøre ting best mulig for? Hvem har fasiten? Raseklubben sa du? Jo det er jo riktig, men de har virkelig ikke fasiten på alt. Den har retningslinjer for det vi anser aller viktigst for rasen, men likevel rommer det så mye mer. Selv har jeg mistet så mange avlsdyr på veien. Først ei med to keisersnitt som forhund og jeg kunne aldri ha egne kull på henne. Så døde avlstispe nr to under sitt tredje kull. Valpene var 4 uker. Hennes datter som var satt ut på fòr ble helsesjekket litt ekstra og vi fant en hemivertebrae i ryggraden. det er en sammenvoksning av to virvler og defineres ofte som haleknekk og fremkommer oftest (i allefall i kjent tilstand) i halen. Ut av avl med henne. Nr 3 ble solgt pga tannfeil. Nr 4 har hatt 4 kull, men i manges øyne er hun kanskje ikke en god avlshund. (Vi tar det senere). nr 5 fikk ett kull og holdt på å dø av ecolimastitt og har ikke igjen patter nok til fler kull. Nr 6- ja skal hun ha fler kull da? Tviler!

Ja nr 4 da. Burde hun hatt kull? Avlsrådet og klubbens avlsretningslinjer sier ja. Astrid Indrebø sier ja. det jeg lærte på oppdretterskolen sier ja, men det var ikke lett å si ja selv. Hun har hd C på ene hoften, og hd kan jo være arvelig. Hun er helt symptomfri, hun er meget sprek og det er en mild grad på en fot. Hun er internasjonal og nordisk champion. Hun er verdens beste mor, hun føder lett, hun har ingen patellaproblemer, hun har godt hjerte, hun har gode øyne, hun har ingen hemivertebrae, hun har ingen nerveproblemer, hun har en vakker pels. Jeg kan nevne superlativer i lange baner, og det er kunmitt eget ja som egentlig er rett svar for meg, også må andre kanskje svare noe annet uten at det kan påvirke mitt valg.

Det er kanskje slik for deg også? At du har tatt et valg som bryter med andres tanker, evt kanskje dine egne? Når man som ung og ny og med masse gode tanker setter sine krav. Alle mine avlshunder skal være PERFEKTE! De skal ikke mangle pigment, de skal ikke ha ekstra øyehår, de skal være perfekte i gemytt, de skal være championer osv osv. Så kommer dagen da, hvor tispen er la si 3 år ikke champion og faktisk har et ekstra øyehår. Hva gjør du da?? 90% viker sine krav tenker jeg, og fasiten bør kanskje være at vi alle skal si: jeg avler kun på individer jeg anser at helhetlig kan tilføre rasen noe bra, som er god nok til avl og den perfekte hund finnes ikke. Så kommer man tilbake til at den vurderingen av å være god nok er vanskelig, og å vite hvem man skal høre på er vanskelig. Jeg ser antydningen nå på enkelte nettsteder at det er noen som er høyt akseptert, men om alle de er de med mest erfaring og kunnskap er ikke sikkert. Det er så uendelig mange der ute som sitter med så mye kunnskap som aldri blir spurt og aldri roper høyt. Strengt tatt irriterer det meg litt når det kommer kommentarer av typen "jeg lurer på hvem oppdretteren er, send meg en pm" "så bra med god vetrinær, håper oppdretteren er ærlig" "virker det bare sånn, eller er det en del useriøse oppdrettere" "vi avler ikke på ditt og datt" ""noen er vel shady og lurer seg unna slikt og" osv osv. Det er ditt valg oppe i alt, både selge og kjøpe en valp!

Min nr 6 da, kanskje du lurer. Jo da hun ga nå to overbitt. og nr 4 ga faktisk også et overbitt :( De hannene jeg gledet meg så veldig over og skulle bruke i avl på min nyinnkjøpte import. Som skulle føre min linje videre. Begge hannene kosehunder, flotte kosehunder, uten mulighet til å stilles eller avles på. Enes mor mitt oppdrett, min linje videre, 90% sikkert ute av avl. Jeg må velge, igjen ta et valg, ta en sjanse eller ikke ta sjansen på å avle mer på henne. Atter en gang!! Jeg er så trist, jeg er så lei. Oppdrett finnes ikke gøy lenger. Oppdrett er den tøffeste oppgaven jeg vet. Jeg håper alle der ute respekter oppgaven en oppdretter gjør, respektere valgene de gjør, respekterer avgjørelsene de gjør. Vi og de er ikke alle like, og helheten ser faktisk ikke lik ut for alle. Pr i dag er det bitt som er min vurdering for videre avl. Jeg finner ikke fasiten i avlsrådets rettningslinjer, det står ikke i min retningslinje, men jeg skal ta et valg. Et nytt vanskelig valg, og trolig har jeg mistet en ny avlstispe.

Vær så snill. Uansett hvem sitt valg du prøver råde over- ikke halshugg eller gå noen i sømmene. Se litt på deg selv, og tenk på om du en dag skal ta et vanskelig valg. Vær støttende og ærlig, men ikke en belærende besserwisser. Så kanskje vi en dag har et miljø hvor flere faktisk tør være ærlige og tør dele sine negative erfaringer, for det er jammen ikke lett!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar